Alla inlägg under december 2015

Av Martin Karlsson - 4 december 2015 19:02

Då var det äntligen dags att provsmaka mina livs första egenbryggda julöl. Fast om sanningen ska fram så har jag ju redan provsmakat men det är nu dags att skriva några rader om dem.

Jag är väldigt nöjd med etiketterna även om jag skrev fel namn på Tomteskägg då den egentligen skulle heta Honungsjul men det är väl sådant som händer...😳


Christmas Night Brown Ale:

Denna är kryddad med små mängder ingefära, kanel, muskotnöt och kryddpeppar. Doften drar ganska mycket åt glögghållet och smakerna smälter ihop utan att något sticker ut och tar över. Mörk öl är väl inte det jag först och främst dricker men denna känns väldigt "lätt" och ganska frisk ändå. 

Överlag är jag väldigt nöjd med denna!


Tomteskägg (Honungsjul...):

Tomteskägg är bryggd med honung, stjärnanis, muskotnöt och kryddnejlika. Doften är kanske något sötare än en förra men något svagare, smakmässigt påminner den delvis också om den förra även om den drar mer åt julmusthållet. Dock är den lite tunnare i "kroppen" vilket gör den lite blaskig tyvärr men fortfarande god. Den har också tydligare beska utan att det tar över. 


Favoriten av dessa blir Christmas Night då den känns lite fylligare även om smaken på Tomteskägg känns lite mer spännande. Det hade varit spännande att få testa den tredje ölen jag skulle bryggt då denna skulle kräma på fullt ut på julkryddorna men det blir väl en jul även nästa år och då ska den testas plus att ovanstående två skall modifieras lite och bryggas igen.



Ovido - Quiz & Flashcards