Direktlänk till inlägg 30 maj 2015

Buteljering

Av Martin Karlsson - 30 maj 2015 07:43

Idag var det dags att buteljera, det vill säga tappa upp ölet från jäshinken till flaska. Det var min Session IPA samt min Veteöl som stod på tur. Buteljeringen är ett väldigt tillfredställande moment då man dels kan se så att ölet inte blivit infekterat, man får en känsla för hur ölet blir, man börjar se det hela ta form när flaskorna fylls och kapsyleras.

IPA:n luktade himmelskt när locket lyftes av så den kommer nog bli grym, dock blev jag lite orolig när locket till Veteölen togs bort då det luktade lite fränt från den hinken vilket jag inte varit med om tidigare. Dock smakade det inte konstigt så jag får forska vidare kring detta, har ju inte bryggt någon weissbier tidigare.

OG-värdet på Veteölen blev iallafall 1.012 vilket ger en alkoholvolym på 4% vilket är lite lågt men det får gå. IPA:n hamnade på 1.010 vilket kanske ger en alkoholvolym på cirka 4% på den med. Kanske undrar ni, jo jag glömde ju som vanligt att mäta OG-värdet före jäsningen...


Buteljering


Steg 1:


Det första, och som vanligt viktigaste, momentet är att rengöra allt som ska komma i kontakt med ölet, allt från kärl och flaskor till slev och hävert. Som sista rengöringsmoment blandar man ut ett desinfektionsmedel med vatten, jag använder mig av något som kallas StarSan. Detta bildar ett skum som delvis kan stanna kvar i flaskor och kärl men det gör ingenting utan det är bara att hälla i ölet, känns bara lite skumt att göra så dock... 

Emellanåt ska man också använda sig av ett starkare medel, till exempel PVC. Detta använde jag till de flaskor från de två backarna med vardera 30 flaskor i som mina kära föräldrar bara ville bli av med, bara att le och bocka det djupaste ni kan om ni kommer över något liknande. Jag har även erbjudits något ännu bättre vilket kräver bock ända ner i golvet men mer om det i veckan som kommer...

Det är även bra att införskaffa en flaskborste så att flaskorna blir ordentligt skurade. Jag brukar därefter ställa flaskorna under folie för att minska risken för infektion.


    


Steg 2:

 

För att det ska bli någon kolsyra i ölet krävs det att man tillför socker till ölet, så kallad primning. Det man gör är att blanda till en sockerlag, blanda upp cirka 2 deciliter vatten med 5-7 gram socker per liter öl. Detta beror på vilken typ av öl du brygger men det brukar ligga runt följande anvisningar:

Lager: 6-7 gram/liter

Ale: 4-6 gram/litet

Veteöl: 7-8 gram/liter




Steg 3:


Nu har det blivit dags att föra över ölet från jäskärlet till ett nytt desinficerat kärl innehållandes sockerlagen för att bli av med humlerester, jästpartiklar mm. När detta är gjort ska man röra runt försiktigt så att sockret fördelas jämt i ölet, var dock noga med att röra försiktigt så att ölet inte syresätts för mycket.




Steg 4:

 

Nu är det bara att fylla flaskorna med din härliga brygd, lättast är att använda en flaskfyllare som gör jobbet superenkelt. Till sist är det de desinficerade kapsylerna som ska sättas på med hjälp av en kapsylpåsättare. Nu får ölen stå i ytterligare två veckor, lite beroende på vad för typ av öl du har bryggt.

Har vi glömt något nu då? Ja, som vanligt har jag glömt att nämna FG-mätningen! OG-och FG-mätningen är nog det vanligaste man glömmer, iallafall när det kommer till mig. FG-mätningen visar hur mycket ölet har jäst ut och tillsammans med OG-värdet som tas före jäsningen kan man bland annat räkna ut alkoholvolymen på ditt öl.


   


Det blev tillslut 27 flaskor vilket känns helt ok. Nästa helg är tanken att det ska bryggas ännu en IPA som formligen exploderar av humle, spännande... 






 
 
Ingen bild

SvenUNo

13 augusti 2015 12:06

Hej Martin
Jag tycker din blogg är mycket välskriven och konkret. Många nybörjare som jag bör uppskatta bloggen. Bryggarsidor har en tendens att "flyta" och bli lite överkurs för nybörjare.
Svenuno

Martin Karlsson

28 september 2015 09:21

Tack! Vad roligt att du säger det för det är exakt vad jag vill att denna bloggen skall uppnå!😀

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Karlsson - 22 januari 2016 16:23

Nu har det varit tyst på bloggen ett tag men äntligen är jag igång med lite nya bryggningar igen. Två nya batcher står nu och jäser och utvecklas förhoppningsvis till någon form av flytande guld... Den första satsen är en Red IPA humlad med för mig...

Av Martin Karlsson - 4 december 2015 19:02


Då var det äntligen dags att provsmaka mina livs första egenbryggda julöl. Fast om sanningen ska fram så har jag ju redan provsmakat men det är nu dags att skriva några rader om dem. Jag är väldigt nöjd med etiketterna även om jag skrev fel namn på...

Av Martin Karlsson - 21 november 2015 10:05


I söndags var det återigen bryggdags men det blev inte någon tredje julöl med den utlovade julexplosionen som var tanken utan istället blev det en American Pale Ale för att få rensat lite bland all humle som jag samlat på mig. Bryggningen tillägnas...

Av Martin Karlsson - 23 september 2015 21:11


Nu är det bara tre månader kvar till jul vilket innebär att det även är hög tid att brygga julölet! Jag har i år tänkt brygga tre olika julöl. En Ljusare Pale Ale med Kryddnejlika, Kanelstång och Apelsinzest samt en Pale Ale med honung, stjärnanis, k...

Av Martin Karlsson - 22 september 2015 20:45

Nu har det varit ett långt sommaruppehåll på bloggen och nu finns det mycket att berätta om sommarens och höstens bryggningar, byggen och inköp. Dock har det hänt så mycket att jag bara kort kan beskriva det som hänt så jag kommer ikapp och kan berät...

Ovido - Quiz & Flashcards