Alla inlägg under september 2015

Av Martin Karlsson - 23 september 2015 21:11

Nu är det bara tre månader kvar till jul vilket innebär att det även är hög tid att brygga julölet! Jag har i år tänkt brygga tre olika julöl. En Ljusare Pale Ale med Kryddnejlika, Kanelstång och Apelsinzest samt en Pale Ale med honung, stjärnanis, kryddnejlika och muskot. Den tredje sorten är helgens bryggning vilket blev en Brown Ale med kanel, Ingerfära, muskot och Kryddpeppar.Det blev en relativt "lätt" Brown Ale, det vill säga att den inte blir allt för mörk och tung utan en lite mer lättdrucken mörk öl. Bryggningen gick riktigt bra och ölen fick en härlig ton av pepparkaka trots att jag använde relativt små mängder av julkryddorna. Det ska bli mycket spännande att se hur den blir efter jäsning och lagring, vet dock inte hur jag ska kunna hålla mig i två och en halv månad...


Av Martin Karlsson - 22 september 2015 20:45

Nu har det varit ett långt sommaruppehåll på bloggen och nu finns det mycket att berätta om sommarens och höstens bryggningar, byggen och inköp. Dock har det hänt så mycket att jag bara kort kan beskriva det som hänt så jag kommer ikapp och kan berätta mer utförligt. 

Sedan jag skrev senast har jag bryggt cirka 120 liter öl samt 20 liter cider samt börjat snickra på mina nya hemmagjorda ölbackar. 

Men vi får väl ta det från början. 

Den sista jag bryggde innan uppehållet var en Saison med egenplockade fläderblommor. Denna blev riktigt god, tydlig smak och arom av fläder, den bästa ölen jag bryggt såhär långt iallafall. Det är till och med flera som i vanliga fall inte dricker öl som tyckte att denna var riktigt god!

Efter detta var det dags för en Belgian Blonde som är en relativt ny ölsort med kandisocker som bidrar till en lite tydligare sötma i ölet. Denna hamnade också på 7,9% vilket är den klart starkaste jag gjort hittills.

Dessa två ingick tillsammans med en Apa och en cider bryggd med ett färdigkit i min första leverans till ett bröllop. Så jag har inte druckit upp allt själv, ni kan vara lugna...


   




Efter bröllopet bryggde jag en ny Batch av min FläderSaison då efterfrågan på denna blev mycket stor.

Även min Belgian Blonde gick hem vilket resulterade i nya beställningar och då kände jag att det var dags att uppgradera min utrustning rejält, så jag köpte ett bryggverk!





Men vad är då ett bryggverk? Jo, det är en maskin där jag kan utföra alla moment av bryggningen i en och samma underbara maskin vilket gör att jag slipper ösa hit och dit o bära dit och hit... Dessutom görs allt med full precision vad gäller temperaturer vilket ger ett ännu bättre öl i slutändan, jag älskar den...


Jag har även hunnit brygga en Veteöl i mitt bryggverk och där är vi nu. Oj, vad kortfattat det blev men nu vet ni iallafall i stora drag vad som har hänt. Just det ja, jag har ju börjat snickra på mina ölbackar också, så här ser prototypen ut:









Ovido - Quiz & Flashcards