Direktlänk till inlägg 22 januari 2016

Provsmakning av Monkey Wrench och nybryggningar...

Av Martin Karlsson - 22 januari 2016 16:23

Nu har det varit tyst på bloggen ett tag men äntligen är jag igång med lite nya bryggningar igen. Två nya batcher står nu och jäser och utvecklas förhoppningsvis till någon form av flytande guld...

Den första satsen är en Red IPA humlad med för mig en ny sort, Galaxy, från Australien som ska ha en tydlig ton av citrus och passionsfrukt. Dock kanske den blir lite mindre röd än önskat då den maltsorten som ger den extra röda färgen var slut men alternativet skall nog duga bra den med.

Den senaste satsen blev en Rye Pale Ale, det vill säga en rågöl. Rågöl brukar bli lite kryddigare i maltsmaken och jag använder mig även av en lite kryddigare humlesort, Chinook, så det ska bli spännande att se hur denna varianten smakar. Mängden rågöl jag använt mig av är visserligen ganska låg så vi får se hur mycket den lyckas utmärkta sig.


      


Min hyllningsbrygd till Dave Grohls ära är sedan ett antal veckor klar att drickas och jag måste medge att jag är relativt nöjd med den. Finns citrustoner som nästan drar åt passionshållet, dock kunde det vara en tydligare smak, snålade visst med humlen... Överlag en lättdrucken öl som hade passat fint en varm sommardag...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Karlsson - 4 december 2015 19:02


Då var det äntligen dags att provsmaka mina livs första egenbryggda julöl. Fast om sanningen ska fram så har jag ju redan provsmakat men det är nu dags att skriva några rader om dem. Jag är väldigt nöjd med etiketterna även om jag skrev fel namn på...

Av Martin Karlsson - 21 november 2015 10:05


I söndags var det återigen bryggdags men det blev inte någon tredje julöl med den utlovade julexplosionen som var tanken utan istället blev det en American Pale Ale för att få rensat lite bland all humle som jag samlat på mig. Bryggningen tillägnas...

Av Martin Karlsson - 23 september 2015 21:11


Nu är det bara tre månader kvar till jul vilket innebär att det även är hög tid att brygga julölet! Jag har i år tänkt brygga tre olika julöl. En Ljusare Pale Ale med Kryddnejlika, Kanelstång och Apelsinzest samt en Pale Ale med honung, stjärnanis, k...

Av Martin Karlsson - 22 september 2015 20:45

Nu har det varit ett långt sommaruppehåll på bloggen och nu finns det mycket att berätta om sommarens och höstens bryggningar, byggen och inköp. Dock har det hänt så mycket att jag bara kort kan beskriva det som hänt så jag kommer ikapp och kan berät...

Av Martin Karlsson - 12 juli 2015 20:39


idag var dagen för att provsmaka mitt försök att få till en öl med mycket, mycket humlekaraktär. - Blev det någon humlechock då? - Nej. - Varför inte då? - Jag fick lite lätt hjärnsläpp när jag bryggde, slängde i två liter vatten för mycket.....

Ovido - Quiz & Flashcards