Direktlänk till inlägg 13 juni 2015

Operation humlefest!

Av Martin Karlsson - 13 juni 2015 13:22

I helgen var det så äntligen dags för en ny bryggning efter ett par veckors lång väntan. Som jag skrivit tidigare så ville jag testa en IPA med mycket humlekaraktär, dock med en liten bittergiva.

Receptet har tagits fram med hjälp av "proffset" Trevor inne på Pot Belly på Engelbrektsgatan i Göteborg. Trevor modifierade ett recept jag hade och därefter modifierade jag hans modifikation vilket resulterade i nedanstående recept. Men vad tusan ska den heta???


Recept:

2000 g. Maris Otter

260 g. Carared

130 g. Cara Belge

130 g. Bisquit 


6 g. Columbus (20)

6 g Simcoe (15)

10 g Simcoe (10)

10 g Columbus (2)

10 g Simcoe (0)

10 g Equinox (0)

20 g Equinox (torr)

10 g Columbus (torr)


Safale US-05/ Kalciumsulfat/ Protafloc


Denna bryggning blev det också premiär för mitt nya kokkärl på 29 liter med tappkran vilket kändes mycket spännande. Då jag nu har för avsikt att brygga 10-liters batcher så krävdes det en större gryta, dessutom finns det nu möjlighet till ännu större satser vilket leder till ännu mera öl! Så nu när denna är inhandlad är det dags att börja fundera på nästa inköp, man får aldrig nöja sig...

Bryggningen flöt på riktigt smidigt och även mäskningstemperaturen höll sig bättre nu när jag gjorde en större sats. Jag fyllde bara på med 5dl hett vatten efter halva tiden vilket gjorde att det höll sig hyfsat runt 66 grader.

Sedan var det dags för lakningen som jag tänkte beskriva lite mer ingående. 

Vid lakningen vill vi "rensa" malten och utvinna så mycket socker som möjligt genom att sila vatten genom maltbädden till en sötvört. De finns två olika sätt att laka på, satslakning (Batch sparge) som jag använder mig av, eller flödeslakning (fly sparge). Dessa kan göras antingen i mäskninskärlet med hjälp av t.ex en falskbotten eller bazooka screen. Om ni önskar förklaring på dessa så skriv en kommentar. Jag själv använder mig av "hink-i-hink", en hink borras full med hål i botten med 3mm borr och ställs i en likadan hink med tappkran, dock utan hål Om du vill få någon öl i slutändan... 
Efter mäskningen läggs malten försiktigt över i hinken och därefter hälls mäskvattnet i, helst över en hålslev eller liknande så att det inte täpper igen.

Sedan är det dags att recirkulera ett par liter genom att man tappar ut vatten och häller tillbaka det över maltbädden, som då fungerar som ett filter, tills att vörten blivit klarare utan massa "maltrester". Då häller du över resterande lakvatten som värmts upp till 78-82 grader.

Nu är det dags att tappa ur vattnet långsamt, cirka 5 dl i minuten, detta kan tappas direkt i kokkärlet, var dock noga med att inte vörten syresätts. På bilden nedan tappar jag över det i en annan hink bara för att se hur mycket vört jag får ut då jag inte använt dessa stora hinkar sedan första koket. 

Det finns väldigt mycket mer att skriva om lakningen men detta är i stora drag en vanlig, enkel lakning. 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Karlsson - 22 januari 2016 16:23

Nu har det varit tyst på bloggen ett tag men äntligen är jag igång med lite nya bryggningar igen. Två nya batcher står nu och jäser och utvecklas förhoppningsvis till någon form av flytande guld... Den första satsen är en Red IPA humlad med för mig...

Av Martin Karlsson - 4 december 2015 19:02


Då var det äntligen dags att provsmaka mina livs första egenbryggda julöl. Fast om sanningen ska fram så har jag ju redan provsmakat men det är nu dags att skriva några rader om dem. Jag är väldigt nöjd med etiketterna även om jag skrev fel namn på...

Av Martin Karlsson - 21 november 2015 10:05


I söndags var det återigen bryggdags men det blev inte någon tredje julöl med den utlovade julexplosionen som var tanken utan istället blev det en American Pale Ale för att få rensat lite bland all humle som jag samlat på mig. Bryggningen tillägnas...

Av Martin Karlsson - 23 september 2015 21:11


Nu är det bara tre månader kvar till jul vilket innebär att det även är hög tid att brygga julölet! Jag har i år tänkt brygga tre olika julöl. En Ljusare Pale Ale med Kryddnejlika, Kanelstång och Apelsinzest samt en Pale Ale med honung, stjärnanis, k...

Av Martin Karlsson - 22 september 2015 20:45

Nu har det varit ett långt sommaruppehåll på bloggen och nu finns det mycket att berätta om sommarens och höstens bryggningar, byggen och inköp. Dock har det hänt så mycket att jag bara kort kan beskriva det som hänt så jag kommer ikapp och kan berät...

Ovido - Quiz & Flashcards