Alla inlägg under juli 2015

Av Martin Karlsson - 12 juli 2015 20:39

idag var dagen för att provsmaka mitt försök att få till en öl med mycket, mycket humlekaraktär.

- Blev det någon humlechock då?

- Nej.

- Varför inte då?

- Jag fick lite lätt hjärnsläpp när jag bryggde, slängde i två liter vatten för mycket...

- Idiot!

- Idiot var väl att ta i, ölen blev ju fortfarande jättegod!

- Jo men den kunde ju blivit bättre!

- Jo, men det tar vi nästa gång...

- Ok då, hörde att du bryggde en Engelsk Pale Ale igår med..?

- Ja det gjorde jag, gick bra, men nu blir det nog lite semester i en vecka eller två innan nästa bryggning.

- Ok, tack så länge.

- Tack själv.


Ok...




Av Martin Karlsson - 9 juli 2015 12:30

Äntligen har jag fått bryggt min Saison med egenplockade fläderblommor! Detta har jag sett fram emot ända sedan jag började med att brygga min egen öl så det var verkligen kul att få se den färdig i jäskärlet.

Att brygga en fläderblomsöl kan vara ganska knepigt då dessa blommor lätt ger ifrån sig en doft eller smak av kattpiss vilket kanske inte är så åtråvärt att ha i sin öl...

Men jag tror faktiskt att det blev ganska bra, använde mig av en ganska blygsam mängd i slutet av koket men det doftade faktiskt lite fläder när nedkylningen var gjord. Tror dock att det blir en ganska svag touch av fläder.

Frågan är ifall jag ska ge mig på att torrhumla med ett gäng fläderblommor för att ge en tydligare flädersmak till ölet. Risken för infektion är ju lite större när man tillsätter bär eller blommor så jag vet inte ifall jag ska ge mig på detta, funderar istället på att tillsätta lite egengjord fläderblomssaft för att boosta smaken lite, vi får se...




Ovido - Quiz & Flashcards