Alla inlägg den 8 maj 2015

Av Martin Karlsson - 8 maj 2015 17:14

Jag har sedan tidigare bryggt fyra stycken satser så jag tänkte att jag lite kort skulle sammanfatta dessa för att i fortsättning beskriva bryggningen mer ingående med bilder och beskrivningar.


Batch #1 Brown Ale med en touch av svartpeppar:


Detta var den allra första ölen som jag bryggde hemma och det är efter ett recept av Simon Svensson som driver Njutningsfrämjandet och bland annat håller i nybörjarkurser.


Detta var som sagt en ganska mörk Brown Ale med svartpeppar som extra krydda. Det var med stor spänning jag plockade fram min nyinköpta utrustning och satte igång bryggandet och cirka fyra timmar senare stod jag med tio liter öl i jäskärlet och ett självbelåtet flin i ansiktet...


I och med att det var första gången så var jag självklart lite trött av all koncentration men känslan efteråt var ändå, var det inte svårare än såhär? Sedan kan man självklart förfina processen och lägga till fler steg till de olika momenten om man så vill men grundförfarandet är inte särskilt komplicerat. Sedan vet man ju aldrig hur ölen väl blir när den är färdig men det visade sig att det blev en riktigt god öl!



  


Batch #2 Klassisk IPA:


Min andra sats fick bli en IPA (India Pale Ale) av klassisk modell. En IPA har en tydlig humlekaraktär och är kanske den vanligaste, enklaste och enligt mig godaste, ölsorten bland hemmabryggare världen över. 

Nu var man ju erfaren som bryggare och självförtroendet formligen sprutade ur öronen inför sats nummer två vilket självklart ledde till att jag missade något som kallas OG-mätning. Detta påverkar inte ölet på något sätt men det används när man sedan ska räkna ut vad ölen får för alkoholstyrka. Så det fick bli till att efter jäsning och lagring provsmaka ölen och känna efter hur snurrig man blev och därefter leta sig tillbaka bland gamla fyllor för att få fram en ungefärlig procentsats, skulle gissa på 4,4%...




Batch #3 Stout:

 

Nu var det dags för ännu en ny ölsort, nämligen Stout. Detta är en mycket mörk öl där man använder sig av en relativt stor mängd rostad malt, en klassiker är den irländska Guiness.

Även denna bryggning flöt på som det skulle men som traditionen bjuder glömde jag även här att ta ett OG-prov men vad gör väl det... Tanken var även att jag i slutet av jäsningen skulle tillsätta lite kaffe men tiden rann iväg och det blev inte av. Denna är nu upptrappad på flaska och ska stå så en vecka till innan det är dags för provsmakning. 


Batch #4 Neck Beard APA:

 

jag har även hunnit med att tappa upp en fjärde sats på flaska och detta blev en en Neck Beard APA (American Pale Ale). Vad skiljer då en APA från en IPA? Detfinns ingen supertydlig skiljelinje mellan de båda men en IPA brukar oftast ha lite högre alkoholvolym och en APA ska väl främst använda sig av amerikanska humlesorter vilket också kan leda till en lite starkare ton av citrus. Denna har också en vecka kvar innan det blir dags för provsmakning.

 

Så nu är det väl dags att börja blogga i realtid, hoppas ni vill följa med!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards